DE INTERNET KEUKEN 🥑

📝 September 1, 2017

Flowers can’t solve all problems, but it’s a great start”, schreef de bloemist tegenover mijn huis op zijn winkelruit. Eerst deed het me aan zweverige quotes op theezakjes denken. Pas later ontdekte ik dat het ook een slimme marketing truc was. Er stopten sindsdien namelijk regelmatig voorbijgangers die een selfie namen met de quote, en dus zijn winkel, op de achtergrond.

Steeds vaker zorgen winkeliers en restauranteigenaren ervoor dat hun toko er grammableuitziet. Kitscherige kleuren, tropische planten, flamingo’s, neonlichten en wijsheden moeten klanten verleiden om een foto te nemen en die te delen op Instagram. Mond op mond reclame is verleden tijd. Oog op oog reclame is de toekomst.

Als ik wilde snacken fietste ik vaak een paar straten verder, omdat daar biofriet verkocht werd. Eén keer begon de eigenaar een praatje met me. Hij had mijn friet net in de olie gedaan en ik was zijn enige klant. Hij vroeg me waar ik woonde en was verbaasd dat ik voor zijn friet omfietste. Waarom ging ik niet naar één van de vele snackbars dichterbij?
Inmiddels is de snackbar overgenomen en omgetoverd tot Vegan Junk Food bar. Je kunt er nog steeds friet kopen, nu met een verdwaalde bosui erdoor. Er stonden zo’n 50 man op het pleintje buiten toen ik laatst aankwam. Even later stond ik er zelf tussen. Nadat ik had afgerekend werd me namelijk verteld dat het 45 minuten zou duren voordat mijn 2 porties friet gebakken waren. Naast mij wachtten 2 meisjes met goodies van de Heineken Experience in hun handen. Ze kwamen uit LA, vertelden ze, en waren voor een weekend in Amsterdam. Via Instagram hadden ze deze volgende experience gevonden.

De Vegan Junk Food Bar is namelijk één van de meest gegrammde restaurants uit mijn buurt. Andere uitblinkers zijn een plek met American pancakes en een stand met IJswafels. De gedeelde gerechten zien er altijd aantrekkelijk en over de top uit. De pannenkoeken zijn bedekt met een enorme laag chocoladesaus, bananen en aardbeien. De ijsjes zijn niet alleen met discodip versierd, zoals vroeger, maar daarbovenop komen nog kleine marshmellows, een aardbei in de vorm van een hart en een zuurstok. De gerechten zijn duidelijk ontworpen met Instagram in het achterhoofd.
internetkeuken

In De Pijp zit sinds een half jaar The Avocado Show, waar alleen maar gerechten met avocado verkocht worden. Dat juist voor die niche gekozen werd, komt omdat het stuk fruit onder internetters populair is. Avocado toast is namelijk hét favoriete ontbijt van millenials die een gezonde levensstijl na streven. De in figuur gesneden of met gekleurde bloemen versierde avocadogerechten worden volop gedeeld. Het Instagramaccount van het restaurant heeft een half jaar na de opening al 75K volgers.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Overal in de stad duiken hamburgertenten, Nutella winkels en bagelkramen op die één ding gemeen hebben: het eten is vooral aantrekkelijk in plaats van lekker. Naast een traditionele Mexicaanse, Japanse of Indiase keuken is er dankzij Instagram nu dus ook een Internet keuken, met internationaal herkenbaar eten dat het door kleur en overdadigheid goed doet op het internet.

Share this article: Facebook, Tweet this