Blog


Online we copy, paste and share images. We use them to tell stories and to show ourselves. Emoji is just one part of our digital visual culture. On this blog I’ll share my observations. *In Dutch only*

💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎

September 1, 2017

DE INTERNET KEUKEN

Flowers can’t solve all problems, but it’s a great start”, schreef de bloemist tegenover mijn huis op zijn winkelruit. Eerst deed het me aan zweverige quotes op theezakjes denken. Pas later ontdekte ik dat het ook een slimme marketing truc was. Er stopten sindsdien namelijk regelmatig voorbijgangers die een selfie namen met de quote, en dus zijn winkel, op de achtergrond.

Steeds vaker zorgen winkeliers en restauranteigenaren ervoor dat hun toko er grammable uitziet. Kitscherige kleuren, tropische planten, flamingo’s, neonlichten en wijsheden moeten klanten verleiden om een foto te nemen en die te delen op Instagram. Mond op mond reclame is verleden tijd. Oog op oog reclame is de toekomst.

Als ik wilde snacken fietste ik vaak een paar straten verder, omdat daar biofriet verkocht werd. Eén keer begon de eigenaar een praatje met me. Hij had mijn friet net in de olie gedaan en ik was zijn enige klant. Hij vroeg me waar ik woonde en was verbaasd dat ik voor zijn friet omfietste. Waarom ging ik niet naar één van de vele snackbars dichterbij?
Inmiddels is de snackbar overgenomen en omgetoverd tot Vegan Junk Food bar. Je kunt er nog steeds friet kopen, nu met een verdwaalde bosui erdoor. Er stonden zo’n 50 man op het pleintje buiten toen ik laatst aankwam. Even later stond ik er zelf tussen. Nadat ik had afgerekend werd me namelijk verteld dat het 45 minuten zou duren voordat mijn 2 porties friet gebakken waren. Naast mij wachtten 2 meisjes met goodies van de Heineken Experience in hun handen. Ze kwamen uit LA, vertelden ze, en waren voor een weekend in Amsterdam. Via Instagram hadden ze deze volgende experience gevonden.

De Vegan Junk Food Bar is namelijk één van de meest gegrammde restaurants uit mijn buurt. Andere uitblinkers zijn een plek met American pancakes en een stand met IJswafels. De gedeelde gerechten zien er altijd aantrekkelijk en over de top uit. De pannenkoeken zijn bedekt met een enorme laag chocoladesaus, bananen en aardbeien. De ijsjes zijn niet alleen met discodip versierd, zoals vroeger, maar daarbovenop komen nog kleine marshmellows, een aardbei in de vorm van een hart en een zuurstok. De gerechten zijn duidelijk ontworpen met Instagram in het achterhoofd.
internetkeuken

In De Pijp zit sinds een half jaar The Avocado Show, waar alleen maar gerechten met avocado verkocht worden. Dat juist voor die niche gekozen werd, komt omdat het stuk fruit onder internetters populair is. Avocado toast is namelijk hét favoriete ontbijt van millenials die een gezonde levensstijl na streven. De in figuur gesneden of met gekleurde bloemen versierde avocadogerechten worden volop gedeeld. Het Instagramaccount van het restaurant heeft een half jaar na de opening al 75K volgers.

Dit zijn slechts enkele voorbeelden. Overal in de stad duiken hamburgertenten, Nutella winkels en bagelkramen op die één ding gemeen hebben: het eten is vooral aantrekkelijk in plaats van lekker. Naast een traditionele Mexicaanse, Japanse of Indiase keuken is er dankzij Instagram nu dus ook een Internet keuken, met internationaal herkenbaar eten dat het door kleur en overdadigheid goed doet op het internet.

💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎 💎

August 3, 2017

EMOJI MOVIE MEMES

De iconen die we normaal gesproken op onze digitale schermen zien, verschijnen nu ook op het witte doek. In 2015 vochten 3 grote Hollywood filmstudio’s voor de rechten om een film over emoji te maken. Sony won de strijd en hun The Emoji Movie is vanaf 9 augustus in de Nederlandse bioscopen te zien.

De film speelt zich af aan de binnenkant van een smartphone, in de stad Textapolis. Het is de woonplaats van alle emoji die hier smachten om getypt te worden. Er is één emoji met een probleem: Gene. Hij is te uitbundig voor een eenduidige betekenis. De film volgt zijn zoektocht naar een passende gezichtsuitdrukking.

Een prima plot, zou je denken. Toch is er iets opmerkelijks aan de hand. In Amerika, waar The Emoji Movie al een week in de bioscopen draait, wordt de film namelijk uitzonderlijk slecht ontvangen. Op de beoordelingswebsite Rotten Tomatoes is de waardering uniek laag. De film wordt vergeleken met de slechtst beoordeelde films en wordt nu al de slechtste film van het jaar genoemd. Enkele reacties: “As pointless as you have feared”, “Terrible beyond words” en “Emoji movie sucks (sad face)”.

Sinds Sony’s aankondiging bestaat er online al grote scepsis over de film. Zo ging eind van het jaar een meme viral met de tekst: “Thank God 2016 is almost over. There’s no way 2017 can be wor…” en daaronder een poster van The Emoji Movie. Zulke tekst en beeld combinaties, die door internetters worden gemaakt en online als wereldwijde inside jokes worden verspreid, namen na de negatieve recensies alleen maar toe. Het heeft ertoe geleid dat de kritiek op de film tot meme is uitgegroeid.

En dat is eigenlijk heel logisch. De symbolen op ons toetsenbord hebben we allemaal op onze eigen manier toegeëigend. Soms krijgt een symbool online een nieuwe betekenis. Zo werd de nagellak-emoji een uiting van nonchalance. Maar in een app met een vriendin kan je met datzelfde symbool ook naar haar ijdelheid verwijzen. Dat we de betekenis naar ons eigen hand zetten, maakt emoji een typisch onderdeel van de online meme-cultuur.

Memes zijn multimodaal, ze bestaan uit bij elkaar gecopypaste beelden en teksten. Iedereen kan een element daaruit halen en het op een eigen manier gebruiken en delen. Met een verhaal op een bioscoopscherm heeft Sony onze emoji in een oude verhaalstructuur gegoten. Eén met een begin en een eind, die maar op één manier begrepen kan worden. Eén die bedacht is door 2 mannen die vaker verhalen voor Hollywood schrijven: Tony Leondis (Kung Fu Panda) en Eric Siegel. Eén die je consumeert en waar je als kijker geen enkele invloed meer op hebt.

Door memes te maken met stills uit de film, de film poster of het bedrukte gezicht van Patrick Stewart, de stem van de poep-emoji, op de rode loper zet het online publiek de film weer naar hun hand.

emojimovie

Klik hier voor een uitgebreide Emoji Movie meme-verzameling.